Speelgoed als onderwerp
Als je met goed speelgoed speelt, leer je een heleboel terwijl je dat niet in de gaten hebt. Een voorbeeld: je speelt met je vriendje en je zusje een spelletje. Je leert dan dat de één na de ander aan de beurt komt. Je leert dus op je beurt te wachten.
- dat bij een spel regels horen.
- maar soms kom je in een situatie terecht die niet omschreven staat in de spelregels. Je moet dan met elkaar overleggen hoe je verder moet gaan. Je leert om samen tot een oplossing te komen.
- dat je soms geluk hebt als je een spel speelt maar soms ook pech en dan verlies je. Je merkt dus dat je met geluk soms een eind komt en verder dat de wereld echt niet vergaat als je verliest.
- dat sommige spellen nog te moeilijk voor je zijn maar dat je door samen de regels een beetje aan te passen toch mee kunt spelen.
Kortom: over spelen met speelgoed en spellen valt veel te zeggen en te schrijven.
Hier moet je aan denken
Als je een spreekbeurt of werkstuk maakt over speelgoed kan je aan het volgende denken:
- waarom is spelen met goed speelgoed belangrijk?
- met welk speelgoed spelen jonge kinderen en waar moet je op letten als je het voor ze koopt?
- hoe wordt een spel bedacht en gemaakt?
- waarom is het belangrijk dat je al jong met computerspelletjes speelt?
- is er alleen maar speelgoed voor kinderen?
Ook is het leuk om iets te vertellen of te schrijven over hoe een spel nu eigenlijk wordt gemaakt. Dat kun je lezen bij: Hoe komt een spel tot stand?
Vroeger en nu
Het is het leuk om eens aan je vader en moeder en je opa en oma te vragen waarmee zij hebben gespeeld. Dan kan je zien dat er heel wat is veranderd in de loop van de tijd. Vroeger kwam elektronisch speelgoed niet voor, tegenwoordig is dat wel anders! Sommige oudere mensen vinden dat maar niets of zelfs een beetje eng. Ze denken terug aan die ‘goeie ouwe tijd’ toen ze zelf jong waren en alles anders was. Maar die mensen weten niet dat spelen met elektronisch speelgoed veel voordelen biedt: je leert omgaan met apparaten en ook met techniek die nu en in de toekomst wordt gebruikt!
Tips!
Handige Tips voor het maken van een werkstuk
Het schrijven van een werkstuk is geen eenvoudige klus. Heel belangrijk is een goede voorbereiding. We willen je met enkele tips op weg helpen.
- Kies een onderwerp dat je interesseert.
Voor een interessant onderwerp kijk je op het internet, in het documentatie centrum of in de bibliotheek. Kijk op internet voor links naar interessante websites over jouw onderwerp. Zoals bij speelgoed bijvoorbeeld op speelgoed.pagina.nl - Plaatjes verzamelen.
Begin op tijd met het verzamelen van illustratiemateriaal. Illustraties vind je op het internet. Kijk ook in tijdschriften en reisgidsen. - Informatie verzamelen.
Zoek informatie op het internet en druk het af.Haal in de bibliotheek boeken die niet te moeilijk zijn. Kijk in het documentatie centrum van je school.Ga of schrijf naar een museum, dierentuin, bedrijf, reisbureau, winkel, stichting enz. - Voordat je gaat schrijven.
Lees de gevonden informatie goed door.Maak een lijstje met hoofdstukken die je wilt maken en zet ze in de goede volgorde. Verzin een goede titel. De titel moet bij het hele werkstuk passen! - Je werkstuk schrijven.
Schrijf geen zinnen over uit een boek of folder, maar probeer alles zoveel mogelijk in je eigen woorden op te schrijven. Gebruik nooit woorden die je niet kent. Als je moeilijke woorden tegenkomt, vraag dan aan je ouders of op school wat deze woorden betekenen, of zoek ze op in een woordenboek. Laat ruimte voor de plaatjes die je in jouw werkstuk wilt plakken. Schrijf niet alles achter elkaar. Als je iets over een nieuw onderwerp gaat schrijven, laat dan een regel open of verzin een kopje dat je erboven kunt zetten. Gebruik voorbeelden en vergelijkingen om iets duidelijk te maken. - Tot slot.
Schrijf op de eerste bladzijde de inhoudsopgave, de titels van alle hoofdstukken. Maak een mooie kaft, werk bijvoorbeeld met foto’s en tekeningen of gebruik kleuren.
Maak een spel
Hoe komt een spel tot stand?
Idee
Eerst is er alleen een idee voor een spel. Behalve dat ideeën niet beschermd kunnen worden, is het ook moeilijk iemand ervan te overtuigen dat jouw idee een goed idee is, omdat je niets kunt laten zien.
Model
Dus maak je een model. Dat kun je heel uitvoerig doen, zodat het lijkt alsof het spel zo in de winkel kan, maar ook met een pot lijm, een pen en wat karton kun je een model voor een spel maken.
Redactie
De meeste spellenuitgevers hebben redacteuren in dienst die snel kunnen beoordelen of een spel nieuwe elementen bevat, of het voldoende origineel is en daarom de moeite waard om te worden uitgegeven. Tevens bekijken ze of het thema van het spel aanpassingen behoeft. Vaak kan het zelfde idee voor verschillende thema’s worden gebruikt. Een spel als Monopoly gaat over het kopen en verkopen van huizen en hotels, maar het zelfde spel zou net zo goed over de handel in aandelen, kunstvoorwerpen of peulvruchten kunnen gaan. Uiteindelijk maakt de redactie haar keuze en is natuurlijk razend benieuwd of het nieuwe idee bij de uiteindelijke doelgroep in de smaak zal vallen.
Test
De enige manier om dat uit te vinden is testen. Bij een test moeten verschillende groepen spelers voor wie het spel bedoeld is, het spel vele malen spelen. Als het oordeel van deze testspelers positief is, ze moeten het dus een leuk spel vinden, gaan de vormgevers aan de gang.
Vormgeven
De vormgevers doen een aantal voorstellen voor de verpakking van het spel, voor het speelbord – als het spel een bord heeft -, voor de kaarten, pionnen en andere onderdelen die voor het spel nodig zijn.
Prototype
Nu moet er een prototype worden gemaakt. Dit is een zo getrouw mogelijke versie van het uiteindelijke product.
Test
Met dit prototype worden opnieuw consumententests gedaan, omdat de verkopers van de uitgever zeker willen weten dat de uiteindelijke kopers en gebruikers tevreden zijn over de vormgeving van alle onderdelen.
Verkoop
Als ook die test positief uitvalt is het spel klaar voor de verkoop.
Je eigen spelidee!
Heb je zelf een idee voor een spel, bedenk dan dat het wel “nieuw” moet zijn om een kans te maken dat het wordt uitgegeven. “Nieuw” hoeft niet noodzakelijk een heel nieuw spelidee te betekenen, je kunt ook een bestaand spelidee in een nieuw jasje steken.
Boeken over speelgoed
Wil je meer weten over spelen en speelgoed?
Deze boeken kunnen je vast helpen:
-
- Wat je speelt ben je zelf
Blokhuis, Lisette van der Poel & J.F. van der Poel
Paperback 2008, Bohn Stafleu van Loghum - Puur plezier
D. van der Aalsvoort, N. Kwakkel-Scheffer & Anne de Vries
Uitgeverij Acco, paperback februari 2006 - Spelend ontwikkelen
Een inventarisatie van spelmogelijkheden en vormen van spelbegeleiding voor verstandelijk gehandicapten
Gorcum B.V. paperback maart 2005 - Al spelend de ontwikkeling van uw baby bevorderen
A. Pulkkinen
Deltas Centrale Uitgeverij, paperback juni 2007
- Wat je speelt ben je zelf